Huisgenoot redt André van CO-vergiftiging

donderdag 13 december 2018 - 08:18
Kirsten Simons
André (61) heeft zijn leven te danken aan zijn vriend Jean-Pierre (60). André raakte bevangen door CO, maar gelukkig merkte zijn huisgenoot dat net op tijd op. De boosdoener was een slechte afvoer van de boiler.

“Ik had met net gewassen en ging me nog scheren", begint André zijn verhaal. "Maar plots werd ik onwel en viel ik op de grond. Wat er daarna gebeurde, weet ik niet meer." Het was zijn vriend en huisgenoot Jean-Pierre die André kon redden. "Hij bleef nogal lang in de badkamer", zegt Jean-Pierre. "Het water liep nog altijd. Ik klopte maar er kwam geen reactie. Dan ben ik binnen gegaan en zag hem liggen op de grond. Ik heb onmiddellijk de hulpdiensten gebeld." Die kwamen snel ter plaatse, en  André werd afgevoerd naar het Aalsters Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis.

Stille moordenaar

De brandweer deed metingen en daaruit bleek dat de hoeveelheid koolstofmonoxide te hoog was. De oorzaak zou liggen bij een slechte afvoer van de verwarmingsboiler. “Koolstofmonoxide ruik en zie je niet", zegt Jean-Pierre. "Ze noemen het niet voor niets een stille moordenaar. Had ik een kwartier later gaan kijken was het misschien te laat geweest voor André.” 

We gaan nu zeker ook CO-melders aankopen en een nieuwe ketel installeren. De politiezone TARL (Ternat-Affligem-Roosdaal-Liedekerke) wil naar aanleiding van dit feit de inwoners waarschuwen voor de gevaren van CO. Wie meer informatie hierover wil, wordt doorverwezen naar de website van het Antigifcentrum.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!