Smaaktest: voorverpakte chocoladebroodjes

maandag 2 oktober 2017 - 08:30
Het panel smolt voor de chocoladebroodjes van Lidl.
Ze lijken soms op een brioche, maar volgens de proevers komt de smaak in de buurt van een verse chocoladekoek.

Top 5 

De proevers waren over het algemeen verrassend positief over de broodjes. Eén merk steekt er wel met kop en schouders bovenuit: 

  1. Maître Jean-Pierre (Lidl) 4,42 euro/kg 
  2. Everyday (Colruyt)4,41 euro/kg 
  3. 365 Delhaize – 4,63 €/kg  
  4. Délipain (Aldi) 4,78 euro/kg 
  5. Pasquier 8,25 euro/kg  

 

'Gezonder dan een croissant' 

  • Zo’n chocoladebroodje bevat bijna dubbel zoveel calorieën als brood: 180 à 200 kcal per broodje. 
  • Verrassend genoeg zijn ze toch net iets minder calorierijk dan croissants.  
  • Je vindt de chocoladebroodjes in de nieuwe voedingsdriehoek in de aparte bol bij de voeding die je het best zo weinig mogelijk eet.  

 

Het geheim van de winnaar: minder suiker 

  • Winnaar Lidl gebruikt namelijk de minste suiker van allemaal: 0,8 klontjes per broodje.  
  • Nummer 2 Everyday bevat dan weer net de mééste suiker: 1,2 klontjes per broodje.  
  • Op zich valt dat nog meer, maar de broodjes bevatten wel veel vet en te weinig ‘nuttige’ bestanddelen. 
  • Je merkt aan de lange ingrediëntenlijsten meteen waarom ze niet al te gezond zijn: emulgatoren, verdikkingsmiddelen, soms ook kleurstoffen (carotene bij Everyday). 
  • 3 van de 5 merken gebruiken ook antioxidanten. Met andere woorden: de broodjes zijn vooral gemaakt om lang mee te gaan.  
  • Er zitten quasi geen mineralen, vitaminen en vezels in (de dingen die wél nuttig zijn).  
  • Pasquier doet wel een beetje moeite op dat vlak en voegt als enige ‘Psillium-vezels’ toe (de zaadhuisjes van de Psilliumplant). Die zijn goed voor de stoelgang.  

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!