Klant bij Energy People? Overstap naar Mega is niet verplicht!

donderdag 18 oktober 2018 - 09:41
Energy People, de energieleverancier uit Hasselt heeft alle 9000 klanten laten weten dat de activiteiten toevertrouwd worden aan een andere leverancier, Mega. Energy people kan de energielevering niet meer garanderen, en kiest ervoor om "op een nette manier een einde te maken aan de activiteiten". Maar de vraag is of het wel zo netjes verloopt. Want luisteraars laten me weten dat ze een soort van verbrekingsvergoeding moeten betalen.

Overstap naar Mega is niet verplicht

Alle bestaande klanten van Energye People krijgen dezer dagen de raad om over te stappen naar Mega. Volgens de leverancier is dat een logische stap want "Energy People en Mega staan qua filosofie zeer dicht bij elkaar." Mega is eveneens een Belgische leverancier. Het bedrijf werd opgericht in 2013 en levert naar eigen zeggen 100% groene elektriciteit en gas. 

Het gaat hier echter niet over een overname door Mega. En dat is volgens Eric Houtman, de ombudsman voor energie, een nadeel voor de consument. "Mocht het een overname zijn, dan nam Mega de huidige contracten over en had de klant voor de volledige duur van zijn contract recht op hetzelfde tarief. Dat is nu niet het geval." 

Energy People biedt de optie aan om over te stappen naar Mega, maar dat hoef je daarom niet automatisch te doen. Het bedrijf biedt wel de garantie dat je kosteloos kan overstappen naar Mega en dat Mega garant staat voor een vlekkeloze service. Maar over de prijs rept Energy People met geen woord. Je krijgt bij de overstap geen garantie of je jouw huidige contractvoorwaarden kan behouden.

Controleer dus eerst of je niet beter af bent bij een andere leverancier. Want zelfs als je een contract hebt afgesloten met een vast tarief bij Energy People, ben je lang niet zeker dat je datzelfde tarief bij Mega zal behouden. De prijzen op de energiemarkt zijn de laatste maanden trouwens flink gestegen.

Ga niet meteen in op het voorstel van Mega. Doe de V-test van de VREG en kies de leverancier die het best bij je past. Weet wel dat energie de voorbije maanden sowieso duurder is geworden.

Eric Houtman, ombudsman voor energie

Worden er onterecht verbrekingsvergoedingen aangerekend?

Alle 9000 klanten van Energy Power krijgen dezer dagen de raad om over te stappen naar een andere leverancier. Het bedrijf kiest met andere woorden voor een zogenaamde "propere stopzetting" van het contract. Maar klopt dat wel? Want Energy People rekent nu blijkbaar ook de vaste vergoeding aan.

Een paar luisteraars van 'De Inspecteur' laten dat weten. De vaste kost is de vergoeding die leveranciers mogen vragen als de consument het contract vroegtijdig stopzet. Als je met andere woorden als klant kiest voor een stopzetting. En daar wringt het schoentje. Want de klanten van Energy People kiezen niet zelf voor een stopzetting. Het wordt hen aangeraden door Energy People omdat het bedrijf niet kan garanderen hoelang er nog stroom geleverd zal worden. 

Minister van consumentenzaken Kris Peeters vermoedt nattigheid. En dus laat hij de zaak onderzoeken. "Ik heb de mensen van de economische inspectie de opdracht gegeven om de zaak te bekijken en die vaste vergoeding te onderzoeken."

De verbrekingsvergoeding bij Energy People is 48,20 euro. En ze rekenen dat bedrag zelfs twee keer aan voor mensen die klant zijn voor elektriciteit EN gas.

De minister raadt elke klant aan om de vergoeding voorlopig niet te betalen. "Wacht met het betalen van de vergoeding tot het onderzoek is afgelopen." 

(lees verder onder de foto)

De mogelijkheid van een schadevergoeding wordt onderzocht.

De 9000 klanten van Energy People worden voorlopig nog niet verplicht om het contract met de leverancier stop te zetten. En dus is het nog niet duidelijk of klanten recht hebben op een schadevergoeding. Mocht het effectief gaan om een verplichte stopzetting, dan kan je spreken van een contractuele wanprestatie. En dan heb je sowieso recht op een schadevergoeding. 

Anderzijds is er hier duidelijk sprake van een eenzijdige ontbinding van een overeenkomst. En dus wil de ombudsman voor energie toch bekijken of er een schadevergoeding kan voorzien worden. "We moeten die mogelijkheid nog aandachtig bekijken. De ombudsdienst zal zich daar over buigen."

Ook minister Peeters sluit zich daarbij aan. "We gaan ook dat aspect onderzoeken. De inspectie neemt het dossier ernstig. Hopelijk komt er snel duidelijkheid."

Moordende concurrentie op de energiemarkt

De CEO van Energy People wijdt de problemen van het bedrijf aan de grote concurrentie: "In de laatste jaren is de Vlaamse energiemarkt bijzonder competitief geworden." In de krant De Tijd geeft hij toe dat het bedrijf in financiële moeilijkheden zit. "We kunnen het hoofd niet boven water houden. We kunnen klanten nog helpen bij een overstap naar een andere leverancier, maar ik kan geen twee maanden ver meer kijken."

Ook Belpower, een andere leverancier, moest in het voorjaar al de boeken dicht doen. Of er nog meer spelers zullen volgen, is voorlopig moeilijk om te zeggen. Maar de huidige prijsstijgingen en het risico op een stroomtekort in de winter zorgen wel voor grote onzekerheid binnen de sector.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!