Klant bij Energy People? Overstap naar Mega is niet verplicht

woensdag 17 oktober 2018 - 11:41

Energy People, de energieleverancier uit Hasselt heeft alle 9000 klanten laten weten dat de activiteiten toevertrouwd worden aan een andere leverancier, Mega. Energy people kan de energielevering niet meer garanderen, en kiest ervoor om "op een nette manier een einde te maken aan de activiteiten". Maar let op: de overstap naar Mega is niet voor elke klant de beste keuze...

Overstap naar Mega is niet verplicht

Alle bestaande klanten van Energye People krijgen dezer dagen de raad om over te stappen naar Mega. Volgens de leverancier is dat een logische stap want "Energy People en Mega staan qua filosofie zeer dicht bij elkaar." Mega is eveneens een Belgische leverancier. Het bedrijf werd opgericht in 2013 en levert naar eigen zeggen 100% groene elektriciteit en gas. 

Het gaat hier echter niet over een overname door Mega. En dat is volgens Eric Houtman, de ombudsman voor energie, een nadeel voor de consument. "Mocht het een overname zijn, dan nam Mega de huidige contracten over en had de klant voor de volledige duur van zijn contract recht op hetzelfde tarief. Dat is nu niet het geval." 

Energy People biedt de optie aan om over te stappen naar Mega, maar dat hoef je daarom niet automatisch te doen. Het bedrijf biedt wel de garantie dat je kosteloos kan overstappen naar Mega en dat Mega garant staat voor een vlekkeloze service. Maar over de prijs rept Energy People met geen woord. Je krijgt bij de overstap geen garantie of je jouw huidige contractvoorwaarden kan behouden.

Controleer dus eerst of je niet beter af bent bij een andere leverancier. Want zelfs als je een contract hebt afgesloten met een vast tarief bij Energy People, ben je lang niet zeker dat je datzelfde tarief bij Mega zal behouden. De prijzen op de energiemarkt zijn de laatste maanden trouwens flink gestegen.

Ga niet meteen in op het voorstel van Mega. Doe de V-test van de VREG en kies de leverancier die het best bij je past. Weet wel dat energie de voorbije maanden sowieso duurder is geworden.

Eric Houtman, ombudsman voor energie

Een schadevergoeding is voorlopig niet aan de orde

Alle 9000 klanten van Energy Power krijgen dezer dagen de raad om over te stappen naar een andere leverancier. Het bedrijf kiest met andere woorden voor een zogenaamde "propere stopzetting" van het contract. Het gaat hier dus niet over een verplichting om je contract stop te zetten. Mocht dat wel het geval zijn, dan kan je spreken van een contractuele wanprestatie. En dan heb je sowieso recht op een schadevergoeding. 

Anderzijds is er wel sprake van een eenzijdige ontbinding van een overeenkomst. En dus zal de ombudsman toch bekijken of een schadevergoeding aan de orde is. "We moeten die mogelijkheid nog aandachtig bekijken. De ombudsdienst zal zich daar over buigen."

Moordende concurrentie op de energiemarkt

De CEO van Energy People wijdt de problemen van het bedrijf aan de grote concurrentie: "In de laatste jaren is de Vlaamse energiemarkt bijzonder competitief geworden." In de krant De Tijd geeft hij toe dat het bedrijf in financiële moeilijkheden zit. "We kunnen het hoofd niet boven water houden. We kunnen klanten nog helpen bij een overstap naar een andere leverancier, maar ik kan geen twee maanden ver meer kijken."

Ook Belpower, een andere leverancier, moest in het voorjaar al de boeken dicht doen. Of er nog meer spelers zullen volgen, is voorlopig moeilijk om te zeggen. Maar de huidige prijsstijgingen en het risico op een stroomtekort in de winter zorgen wel voor grote onzekerheid binnen de sector.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!