Herinneringskosten betalen of niet?

woensdag 17 oktober 2018 - 07:31
Enkele maanden geleden was er heel wat te doen rond de herinneringskosten die bedrijven vragen voor een te laat betaalde factuur. De watermaatschappijen bijvoorbeeld zouden miljoenen verdienen enkel aan betalingsherinneringen.

Minister Kris Peeters beloofde toen om actie te ondernemen: de eerste betalingsherinnering zou gratis moeten zijn. Want iedereen kan al eens een factuurtje over het hoofd zien, toch? Maar hoe zit dat nu?

Wie mag nu wat aanrekenen? 

Op dit moment zijn het énkel telecomoperatoren die géén extra kosten mogen aanrekenen voor de eerste betalingsherinnering. Er is een wetsvoorstel in de maak om dat uit te breiden naar alle bedrijven en alle facturen, maar dat is op dit moment zeker nog niet van kracht, dus alle andere bedrijven mogen nu wél nog kosten aanrekenen vanaf de eerste herinnering. 

Ik heb de eerste herinnering nooit ontvangen! 

Stel dat jij normaal gezien je facturen nog op papier ontvangt, dan zou het kunnen dat jouw telecomoperator de eerste betalingsherinnering toch verstuurt via sms of e-mail. Je kan de betalende herinnering dan betwisten en eventueel een klacht indienen bij de ombudsdienst telecommunicatie. Even dubbel checken of het telefoonnummer en e-mail adres dat jouw telecomoperator heeft van jou correct & up to date is kan ook helpen. 

Ze rekenen mij onterecht kosten aan, moet ik nu betalen? 

Ja. Het stuk van je factuur dat correct is, dat je niet betwist, moet je altijd meteen betalen. Stel dat je vindt dat je operator onterecht 10€ herinneringskosten aanrekende, dan betaal je je factuur - 10€ en meldt meteen aan je operator dat je die 10€ betwist. 

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!