Een overschrijving, hoe lang duurt dat?

dinsdag 6 maart 2018 - 08:30
Onlangs kreeg Koen zijn factuur van watermaatschappij Pidpa in de bus. Koen deed de overschrijving redelijk laat moet hij bekennen, maar wel nog voor de einddatum op de factuur. Nu blijkt dat het geld dat hij op donderdag overschrijft, pas de maandag nadien op de rekening van de begunstigde staat. Vier dagen later dus, en te laat. Resultaat = Koen moet een extra kost betalen.

Hoeveel tijd krijgt de bank eigenlijk om je overschrijving te verwerken en te zorgen dat het geld op de rekening van je schuldeiser staat? Want, weet dat je betaling pas gebeurd is als de rekening van de begunstigde is gecrediteerd. Pas op dat moment ben jij ven je schulden verlost!

2 verschillende situaties

Als de schuldenaar en de schuldeiser hun rekening hebben bij dezelfde bank, dan moet de bank er voor zorgen dat op diezelfde werkdag de rekening van de begunstigde wordt gecrediteerd.

Hebben beide een rekening bij een verschillende bank dan krijgt de bank één werkdag de tijd om te zorgen dat de gelden op de rekening van de begunstigde staan.

Werkdag

Hou er ook rekening mee dat het hier gaat over bankwerkdagen. Dat wil dus zeggen dat weekend- of feestdagen niet meetellen. En, dat in de voorwaarden van banken vaak staat dat een betalingsopdracht na een bepaald tijdstip (15 of 16 u) wordt geacht te zijn ontvangen op de volgende werkdag. 

Dat is ook de verklaring in het geval van Koen. Hij heeft op donderdagavond zijn overschrijving gedaan maar die wordt door de bank dus geacht te zijn ontvangen op vrijdag. Zij hebben één werkdag de tijd om de overschrijving te doen, zaterdag en zondag zijn geen werkdagen, waardoor de overschrijving pas op maandag gecrediteerd wordt op de rekening van Pidpa.

Contacteer je schuldeiser

Als de schuldeiser jouw geld een dag te laat op zijn rekening ziet verschijnen maar ondertussen al een herinneringsfactuur heeft opgestuurd, kan je best even contact opnemen met hem. Een redelijke manier van werken lijkt toch dat de tweede factuur (met eventueel extra kosten) gewoon kan geschrapt worden. In dit geval gaat het om een factuur van de watermaatschappij en die kwamen eerder deze week nog in opspraak. Verschillende maatschappijen zouden zoals in dit geval in een herinneringsfactuur meteen extra kosten aanrekenen, iets wat volgens Consumentenminister Kris Peeters 'not done' is.

De gouden raad hier is dan ook om je geen overbodige zorgen op de hals te halen en je facturen zeker twee werkdagen op voorhand te betalen. Op die manier ga je nooit problemen ondervinden.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!